3 egészséges zöldség burgonya helyett

Szerző: Norbert

A burgonya az egyike a leggyakrabban vásárolt és nagyobb mennyiségben fogyasztott zöldségféléknek. Előnye, hogy számos módon elkészíthető és beszerzése, valamint házikerti termesztése sem ütközik különösebb nehézségekbe.

Érdemes azonban időnként más, egészségesebb zöldségféléket is beiktatni az étrendünkben, melyek vitaminokban és tápanyagokban gazdagok, emellett pedig újszerű ízekkel örvendeztetnek meg bennünket.

A krumpli helyettesítésére több zöldségféle is alkalmas, melyeket könnyedén beszerezhetünk a boltokban, piacokon, vagy ha rendelkezünk egy kisebb kerttel, akár magunk is megtermeszthetünk. Cikkünk további részében három ilyen zöldséget mutatunk be röviden.

1. Édesburgonya

Az édesburgonya vagy más néven batáta, annak ellenére, hogy elnevezése és külseje erre enged következtetni, nem tartozik a burgonyafélék családjába. Ez a hazánkban egynyári növényként tartott zöldségféle tökéletesen képes helyettesíteni a burgonyát.

Glikémiás indexe alacsonyabb, mint a krumplié, ráadásul, A-, B-, és C-vitaminban is gazdag, azaz tényleg egy igazán egészséges alternatíva, mely a cukorbetegek számára is jó választást jelent. Grillezve, sütve és főzve is fogyaszthatjuk, sőt még bébiételt is készíthetünk belőle.

A batátával kapcsolatban érdekességként érdemes megemlíteni, hogy változatos alakú, színes levélzete miatt dísznövényként is népszerű. Ha a közönséges muskátlinál valami izgalmasabb balkonnövényre vágyunk, az édesburgonya remek választást jelent.

2. Csicsóka

A csicsóka egy nagyon magas termetű, akár 3 méteres magasságot is elérő évelő növény, mely eredetileg Észak-Amerikában őshonos. Ezt a remek növényt dísznövényként, valamint ehető gumója miatt haszonnövényként is ültethetjük a kertbe.

A csicsóka jól illeszkedik az egészséges életmódot választók étrendjébe, további előnye, hogy gyümölcscukor tartalma miatt cukorbetegek is fogyaszthatják.

Édeskés ízű gumóit a burgonyához hasonló módon lehet elkészíteni, készíthetünk belőle köretet, salátát, párolhatjuk, de fogyaszthatjuk akár nyersen is például gyümölcsökkel, turmixként.

3. Pasztinák

A pasztinák már az ókorban is kedvelt zöldségfélének számított, azonban a krumpli európai megjelenését követően népszerűsége csökkent.

A fehérrépára emlékeztető pasztinák C-vitaminban, fehérjében, keményítőben és pektinben is gazdag.
Zöldségpüré és bébiétel is készülhet belőle, felhasználhatjuk salátákhoz valamint leveseket is ízesíthetünk vele. Használata során arra figyeljünk az íze erőteljes, ezért nem kell belőle túl sok.

Bízunk benne, hogy cikkünkben sikerült néhány hasznos tippet adnunk a burgonya helyettesítésére. Jó kísérletezést és főzőcskézést kívánunk!

Hasonló cikkek

© 2022, Egészség Életmód – Légy önmagad legjobb verziója