Mi az a BMI és miért kell rá figyelni?

Szerző: Norbert

A BMI egy rövidítés (Body Mass Index), ami magyarul testtömegindexet jelent. Ez a kis érték megmondja, hogy a jelenlegi testsúlyunk alapján el vagyunk-e hízva vagy sem – illetve ennél egy kicsivel többet is elárul rólunk, de az egyszerűség kedvéért most maradjunk ennél.

A számítási módot Dr. Hall találta ki a kutatásai alapján. Ezt az egész módszert azért találták ki, hogy bárki könnyedén megállapíthassa, hogy a testsúlya megfelelő-e vagy sem.

A számítás módja az évek során egyre pontosabbá vált, ezért mostanra már egészen jól meg tudja mondani a BMI, hogy ideális-e a testsúlyunk vagy sem.

Túlsúlyos vagy elhízott?

Alapvetően két számítási módszert érdemes megkülönböztetni: a WHO (World Health Organization) szervezet által használtat és a Dr. Halls félét.

A kettő nem sokban különbözik, ezért most a WHO féléről beszélek. (A Halls-féle egyébként kicsivel talán pontosabb, de mind két változat jó útmutatást nyújt.)

A WHO szerint az a felnőtt túlsúlyos, akinek a BMI értéke 25 feletti, és 30-as érték felett már elhízottságról beszélünk. Gyermekeknél a 85%-os testsúly már „túlsúlyra hajlamos”-at jelent és 95%-nál már „elhízott”. Természetesen ezek az értékek kicsit finomodtak és itt könnyedén kiszámíthatod a saját értékeidet, a legpontosabb formula alapján: Testtömegindex kiszámítása

A Dr. Halls módszer

A Dr. Halls módszer a BMI kiszámítására azért jobb, mint a WHO, mert figyelembe vesz néhány plusz tényezőt is. Például az életkort.

Természetes, hogy a testsúly picit emelkedik a kor előrehaladtával. Aztán azt is figyelembe veszi, hogy melyik nemhez tartozol. És ha már a nemeknél tartunk, azt is figyelembe veszi, hogy az alacsonyabb hölgyek BMI értéke általában nagyobb, mint a magasaké.

Mindent összevetve, érdemes a Halls módszert használni, mert pontosabb.

Ki az a Dr. Halls?

Dr. Steven Bruce Halls 1960-ban született Kanadában. A 90-es évektől kezdődőn radiológusként dolgozik. A szakterülete az elhízás és a mellrák. A testtömegindex számítására kitalált módszerét a praxisában megfigyelt adatok alapján finomítja folyamatosan.

Javaslatai között szerepel például az is, ha fogyni szeretnél, akkor napi 1-3 alkalommal igyál a következő italból: 2 evőkanál almaecet, 5dl víz és ízlés szerint egy kis méz. Ez étkezés előtt fogyasztandó.

Általánosságban elmondható, hogy a savak segítik a fehérje felszívódását. Az emésztésünk jobbá válik, ha étkezés előtt egy kis savasat töltünk a gyomrunkba – ezzel segít a fogyásban.

Mi a következő lépés?

Ha már kiszámoltad a BMI értékedet, akkor az eredménynek megfelelően kell cselekedni. Ha a testsúlyod ideális, akkor nincs mit tenned, folytasd az eddigi életmódodat.

Ha túl sovány vagy, akkor beszélj az orvosoddal erről és kezdj neki egy testsúly növelésnek. Ha pedig felesleg van rajtad, akkor is beszélj az orvosoddal és kezdj el fogyni.

Jó ötlet lehet időről-időre ellenőrizni a BMI értékedet, nehogy „észrevétlenül” elhízzál vagy épp ellenkezőleg, túl sovánnyá válj.

Főkép forrása: health.clevelandclinic.org

Hasonló cikkek

© 2022, Egészség Életmód – Légy önmagad legjobb verziója