A búzacsíra jótékony hatásai

Szerző: Norbert

A gabonafélék termesztése a történelem előtti idők óta kísér minket. Az ideális tápanyag-összetételnek és a könnyedelmes termesztésnek köszönhetően a gabonafélék hamar a legszélesebb körben termesztett haszonnövényekké váltak.

Tápérték szempontjából az emberi szervezet számára legfontosabb növény a búza. Bár ez a gyógynövény mára termesztését és felhasználását tekintve “régimódi” lett, új, az egészségre és a könnyű használhatóságra gyakorolt ​​jótékony hatásaival lephet meg minket.

A gabonafélék fogyasztásának egyik lehetősége a búzacsíra.

Mi is az a búzacsíra?

A búzacsíra a búzamag része, és azért felelős, hogy segítse a növény és az új búza szaporodását. Bár a legtöbb feldolgozott búzatermékből eltávolítják, a teljes kiőrlésű búza fő táplálkozási összetevője.

A finomított búzatermékekből a búzacsírát a héjjal együtt eltávolítják, így azok hosszabb ideig eltarthatók.

A búzacsírát egyes granolákhoz, gabonafélékhez és kukoricakenyerekhez is hozzáadják, és nyersen is kapható. Gyümölcstorták, joghurt, fagylalt, meleg vagy hideg gabonafélék kedvelt feltétje. Egészségesebb alternatívája lehet a zsemlemorzsának húsgombócban, fasírtban, húsok panírozásában.

A csírák fontos szerepet töltenek be a rák kezelésében: megakadályozzák a daganatos sejtek terjedését, segítik a DNS-károsodás megelőzését, hatékonyan alkalmazzák a prosztatarák ellen.

A búzacsíra segít megelőzni az Alzheimer-kórt, a szív- és érrendszeri betegségeket, a különböző tüdőbetegségeket.

Mivel a búza elősegíti a szervezet immunrendszerének erősítését és a pszichés egyensúly fenntartását, fogyasztása különösen ajánlott az aktív sportolók és diákok számára.

A búzacsíra egészségre gyakorolt ​​hatásai

Kis mérete ellenére a búzacsíra lenyűgöző tápanyagokat tartalmaz. A búza külső héja, a korpa is hasznos, de a csírák tartalmazzák a szükséges összetevőket, amelyek az étrend fontos részévé teszik.

A búzacsírában található értékes anyagok:

  • C-vitamin: Szükséges a megfelelő anyagcseréhez és az aminosavak termeléséhez. Hiánya súlyos betegségeket okoz, különösen izombetegségeket, gyomorpanaszokat, fogvesztést, ínyduzzanatot, törékeny csontokat. De a C-vitamin bevitelét nem szabad túlzásba vinni, hosszan tartó feleslege súlyos érrendszeri problémákat okoz.
  • E-vitamin – Természetes antioxidáns, melynek hiánya olyan betegségekhez vezet, mint a vérszegénység, meddőség, bélbetegség.
  • F-vitamin – Segít a koleszterinszint csökkentésében.
  • B csoportba tartozó vitaminok – Ezek a vitaminok jótékony hatással vannak a szívre és az idegekre.
  • Vas – Kiváló az anémia megelőzésére.
  • Magnézium – Magnézium hiányában az élelmiszerekben érdemes odafigyelni a búzacsírára, amely azt a szükséges mennyiségben tartalmazza. Az egészséges reggeli búzacsíra formájában megőrzi a szív egészségét.
  • Kálium – A kálium fontos az erős izmok számára és elősegíti a fogyást is.
  • Rostok – Ez egy oldhatatlan tápanyag, amely megvédi a szervezetet az emésztési problémáktól.
  • Lizin – A szervezetben található összes fehérje építőköve, ezért rendkívül fontos. A lizin különösen értékes a műtétek után.

1. Az immunrendszer erősítése

A búzacsíra élelmiszerekbe való beillesztése jó lehetőség az immunrendszer pozitív befolyásolására, számos betegség és rendellenesség leküzdésére, mint például a szívbetegség, sőt a rák. A búzacsíra fehérje-hidrolizátumokról kimutatták, hogy növelik az antioxidáns aktivitást a szerves rendszerekben.

Az antioxidánsok felkutatják és elpusztítják a szabadgyököket és más kórokozókat a szervezetben, ezáltal csökkentve vagy kiküszöbölve a súlyos betegségek lehetőségét. Kimutatták, hogy a búzacsíra nagy mennyiségben tartalmazza, ezáltal erősíti az immunrendszert.

2. A szív állapotának javítása

Tanulmányok azt mutatják, hogy a teljes kiőrlésű gabonák rendszeres fogyasztása csökkentheti a szívkoszorúér-betegség kockázati tényezőit, ami az egész szív- és érrendszer egészségét érinti.

Az LDL-koleszterin olyan koleszterin, amely oxidálódott, és az erekben megduzzad. Ez a szívinfarktus és a stroke általános jellemzője és kockázati tényezője.

A búza étrendbe való felvétele növeli a rost mennyiségét, ami tudományosan összefügg a szívbetegségek csökkent kockázatával.

Az oktakozanolról kimutatták, hogy csökkenti a koleszterinszintet, ezáltal megelőzi a stroke-ot. A magas omega-3 szint segít kiküszöbölni az omega-6 negatív hatásait, ami tovább védi a szív- és érrendszert.

3. Az öregedés lassítása

A búzacsíra olyan magas szinten van telítve tápanyagokkal és vitaminokkal, hogy azok jelentős hatással lehetnek az öregedési folyamatokra. Különféle öregedésgátló hatásuk van, például fenntartják a bőr minőségét és megakadályozzák a hajhullást.

A búzában jelenlévő fehérjék és vitaminok rendszeres bevitele pozitív hatással van olyan betegségekre és problémákra, mint a pikkelysömör, égési sérülések, ekcéma, ráncok.

4. Bébiétel-összetevő

A búzacsíra erősen koncentrált természetes táplálék hatékony kombinációban. Ezért a gyermekek szervezetébe ajánlottak, növekedésükhöz kellő mennyiségű alapvető tápanyagra van szükségük, amivel a mai étrendek viszonylag szegényesek.

Ellenjavallatok

A búza előnyei ellenére számos ellenjavallata van a használatuknak. Ez az egészséges táplálék gyomor- és nyombélfekélyben szenvedőknek nem ajánlott. A búzacsíra étrendből való kizárásának oka a túlzott gázképződés, székletzavar, állandó fáradtság, gyakori szédülés.

Figyelmeztetés: a búzacsíra fogyasztása nem javasolt gluténallergia esetén fenilketonuriában szenvedő gyermekeknél.

Hogyan kell fogyasztani?

A búzacsíra mindenféle kezelés és kiegészítő nélkül fogyasztható. Tálalhatjuk zabpehellyel és egyéb tejjel töltött vagy egyszerűen megnedvesített termékekkel is.

Hasonló cikkek

© 2022, Egészség Életmód – Légy önmagad legjobb verziója