Mi az a kardio edzés és miért 30 percig kell csinálni?

Szerző: Norbert

A “cardio” a kardiovaszkuláris rövidítése, ami szív- és érrendszert jelent. Napi 30 perc kardio hozzájárulhat a fogyási céljaid eléréséhez. Ugyanakkor a kardio utalhat a kardiovaszkuláris edzésre is, amit sokszor aerob testmozgásnak is neveznek.

A Kardio edzés egyszerűen a szívre utal, pontosabban arra, hogy megemelkedik a pulzusod és egy darabig ebben a megemelkedett tartományban is marad. Nagyon sok testmozgás minősül kardio edzésnek, például futás, gyors séta, kocogás, úszás. De miért pont 30 percig kell csinálni?

Izomerősítés

A kardio edzés egyik előnye, hogy erősíti a test nagyon sok izmát, de ennél még fontosabb, hogy olyan izmokat is erősít, amelyek hosszútávon óriási előnyöket biztosítanak az egészség szempontjából.

A két legnagyobb izom, amik élvezik a kardio edzés pozitív hatását a szívizom és a légzésért felelős izmok. Az edzés során a légzéshez használt izmok segítik elő a levegő ki- és beáramlását a tüdőbe; ennek eredményeként az izmok meg fognak erősödni.

A kardio edzés során a megemelkedett pulzushoz nagyobb szívizom munka társul. Az izom akkor erősödik, ha használják. A rendszeresen jól megdolgoztatott szív izom megerősödik és hatékonyabban képes a vért pumpálni, és ezáltal csökkenni fog a pulzus (mert egy pumpálással több vér jut a szervezetbe).

Pozitív hatásai a szívedre

Nem meglepő, hogy a kardio gyakorlatok óriási előnyöket rejtenek a szíveddel kapcsolatban. Például a vérkeringés hatékonyságát növeli, melynek hatására több tápanyag fog eljutni a tested egyes részeibe.

Csökkenti a magas vérnyomás kialakulásának esélyét. A vörösvérsejtek száma növekedni fog, ennek következtében több oxigén jut be a szervezeted egyes részeibe.

Teljesítményre gyakorolt hatások

A cardio edzéseknek nem az egyetlen vonzereje a fogyás. Egy másik nagy előnye, hogy számos tevékenységben növekedni fog a teljesítményed. Például nagyobb lesz a kitartásod, mert az izmok több energia termelő molekulát fognak tárolni.

Az izmok anyagcseréje sokkal nagyobb sebességre lesz képes, ami segíteni fog abban, hogy a megerőltető helyzetekben később fogsz elfáradni (például edzésen, vagy a gyerekekkel való séta közben). És végül a terhelések utáni regeneráció is felgyorsul.

És miért 30 perc egy cardio edzés?

Egyrészt, mert azalatt leüríted valamennyire az izmokban a glikogénraktárakat, amit szénhidrátból szokott visszatölteni a szervezet, és ezután áll át zsírbontásra, másrészt azért kell a közepes tempó és így 60 perc, mert így van ideje a szervezetnek a zsír zsírsavakra bontására és így energiaként való felhasználásra.

Erőteljes izommunkánál (futás, súlyzózás) inkább a glikogénraktárakat szereti felhasználni, mert onnan könnyű gyors energiához jutni, zsírt használ, de lényegesen kevesebbet.

Ha pedig lemerült glikogén raktárakkal (éhezés, túl hosszú edzés) csinálsz kemény edzést (futás, kemény súlyzós edzés) akkor, mivel nincs idő zsírból fedezni a szükséges energiát, akkor szeret magából az izomszövetből energiát nyerni, vagyis lebontja az izmot.

Sajnos a felesleges energiát főleg a hízásra hajlamosaknál nagyon könnyen rakja a zsírraktárakba, de onnan kiszedni már nehezebb.

Hasonló cikkek

© 2022, Egészség Életmód – Légy önmagad legjobb verziója