Paprika – 7 hasznos tulajdonság, amiről talán nem is tudsz

Szerző: Norbert

Paprika – ki nem szereti? Ezek a zöldségek alacsony szénhidráttartalmúak és gazdagok mindenféle hasznos vitaminban és ásványi anyagban, amelyek az egészségünkhöz szükségesek.

Mindenféle formában, méretben és színben megtalálhatjuk őket, hol kesernyésebb, hol édesebb ízűek. Fogyaszthatók frissen, fagyasztva, szárítva vagy befőzve is, sokoldalú fogyasztásuk és elkészíthetőségük pedig igazán lenyűgöző.

Könnyen beilleszthetők bármilyen étrendbe, beleértve a ketogén diétát is.

Paprika – miért olyan egészséges?

Minden fajta paprika kiváló folsav- és rostforrás, de kisebb mennyiségben tartalmaznak egyéb vitaminokat és ásványi anyagokat is, beleértve a tiamint (B1), a piridoxint (B6), a magnéziumot, a rezet és az E-vitamint.

Mindezek az értékes tápanyagok jótékony hatással vannak az emberi szervezet különböző szerveire és rendszereire.

Nézzük is a paprika jótékony hatásait

1. Javítja a szem egészségét

A paprika több mint 30 különböző típusú karotinoidot tartalmaz, köztük alfa-karotint, béta-karotint, likopint, luteint, kriptoxantint és zeaxantint – azokat a fitonutrienseket, amelyek számos gyümölcs és zöldség élénkvörös, sárga és narancssárga színéért felelősek.

Segítenek megvédeni a szemet és megelőzni a betegségeket azáltal, hogy elnyelik a káros kék fényt, amikor az a szembe jut.

A látásromlás leggyakoribb típusai a makuladegeneráció és a szürkehályog, amelyek fő okai az öregedés és a fertőzések. E betegségek kialakulásában pedig a táplálkozás is jelentős szerepet játszhat.

A karotinoidok védik a retinát (a szem fényérzékeny belső falát) az oxidatív károsodástól. Az ezekben az anyagokban gazdag élelmiszerek rendszeres fogyasztása csökkenti a szürkehályog és a makuladegeneráció kockázatát.

Így a paprika hozzáadása az étrendhez csökkentheti a látásromlás kockázatát.

2. Kedvezően hat gyulladásos állapotok és ízületi gyulladások esetén

A paprika segíthet csökkenteni bizonyos típusú ízületi gyulladások és más gyulladásos betegségek kialakulásának kockázatát. Ez két tényezőnek köszönhető: a béta-kriptoxantinnak és a magas C-vitamin-tartalomnak.

Erőteljes tulajdonságaik segíthetnek megvédeni a csont- és porcsejteket. A krónikus fájdalom és duzzanat is enyhíthető a C- és K-vitaminnak köszönhetően.

A napi ajánlott 80-100 mg C-vitamin bevitelnél kevesebb fogyasztás nőknél és 100-120 mg férfiaknál növelheti az osteoarthritis kockázatát.

3. Különösen hasznos vérszegénység esetén

A vérszegénység egy gyakori állapot, amelyet a vér oxigénszállító képességének csökkenése jellemez. Ennek egyik leggyakoribb oka a vashiány, melynek fő tünete a gyengeség és a fáradtság.

A paprika nemcsak megfelelő forrása ennek az elemnek, de rendkívül gazdag C-vitaminban is, amely fokozza a vas felszívódását a bélből. Valójában egy közepes méretű pirospaprika az ajánlott napi bevitel körülbelül 169%-át tartalmazza.

4. Csökkenti a rák kockázatát

A már említett karotinoidok erős antioxidáns hatásúak, amelyek hozzájárulhatnak bizonyos ráktípusok megelőzéséhez. Ezek az anyagok deaktiválják a sejtkárosító szabad gyököket.

Az érett paprika előnyösebb, mert az érés növeli a karotinoid tartalmát.

Ezek a zöldségek ként is tartalmaznak, ami segít csökkenteni a rák kockázatát.

5. Támogatja a szív- és érrendszer egészségét

Az antioxidánsok, a kvercetin és a zeaxantin nagy dózisai segíthetnek leküzdeni az alacsony sűrűségű lipoprotein (LDL), ismertebb nevén a rossz koleszterin oxidációját.

Oxidálásakor hajlamos az artériák falára tapadni. Ez a hajlam az ateroszklerózis néven ismert állapothoz vezet, amely szívbetegséghez vezethet.

Az antioxidánsokban gazdag ételek, például a paprika fogyasztása fontos tényező a szív- és érrendszer egészségének megőrzésében.

A bennük lévő folsav egy másik vegyület, amely fontos a szív és az érrendszer egészsége szempontjából. Egy tanulmány szerint a magas folsavbevitel csökkenti a stroke kockázatát a magas vérnyomásban szenvedőknél.

6. Javítja a bőr megjelenését és állapotát

A paprika nagy mennyiségű A-provitamint (béta-karotint) tartalmaz, amelyet a szervezet A-vitaminná alakít át. A bőr felső és alsó rétegének is szüksége van rá, és megfelelő mennyiségben semlegesítheti a nap által okozott károkat a kollagén lebontási folyamat megszakításával.

Rendkívül fontos fehérje, amely a szervezet kötőszövetét képezi, és jelen van az izmokban, a csontokban, a bőrben és az erekben.

Ezen kívül az A-vitamin elősegíti a gyógyulás felgyorsítását, a kiütések megelőzését és a természetes hidratálást. A mindenütt jelenlévő C-vitamin késlelteti a ráncokat és a bőr pigmentációját.

7. Kiegyensúlyozza a hangulatot és támogatja az alvást

Ha depressziósnak és szomorúnak érezzük magunk, próbáljuk meg növelni az elfogyasztott B6-vitamin mennyiségét. A paprikában természetesen előfordul, segít az agyban a szerotonin és a noradrenalin termelésében, amelyek két olyan vegyi anyag, amelyek befolyásolják a hangulatot.

Ezek az ízletes zöldségek természetes támogatást is nyújtanak a jobb alváshoz. A piridoxin segít a melatonin termelésében, amelyre a szervezetnek szüksége van a belső órájának szabályozásához.

Hasonló cikkek

© 2022, Egészség Életmód – Légy önmagad legjobb verziója