Szabadgyökök – Mit kell tudni róluk?

Szerző: Norbert

Mindig azt halljuk, hogy a szabadgyökök károsak, és vigyázzunk velük. Ez részben igazság. De kezdjük az elején, hogy jobban megérthessük a szerepüket.

Mi is a szabadgyökök szerepe?

A szabadgyök alapvetően védi és pusztítja az immunrendszert. A szabadgyököket a test sejtjei hozzák létre toxinok, vírusok, baktériumok és gombák hatására.

A szabad gyökök eggyel több oxigént tartalmaznak. A plusz oxigén lehetővé teszi számukra, hogy oxidálódással semmisítsék meg a szervezetre káros elemeket.

A két leggyakrabban előforduló szabad gyök a jódgyök és a szuperoxid. Ilyen oxidáló anyagokból jön létre a hidrogén-peroxid, az élesztőgombák és a többi gombaféle elpusztítója.

Ebben a tekintetben kijelenthetjük, hogy a szabad gyökök immunrendszerünk hasznos, létfontosságú elemei.

A sejtjeink egészségéért: stressz és méregmentes élet

A sejteknek a szabad gyökök létrehozásához extra oxigénre van szükségük, ezért olyan fontos a testmozgás és azok a táplálékok, amelyek megnövelik a test oxigénszintjét.

Viszont miután a saját védelmük érdekében szabad gyököt hoz létre egy sejt, önmaga is célponttá válik. A sejt számára a védelmet a táplálékból nyert antioxidáns fogja jelenteni.

Ha a sejtet megtámadja egy szabadgyök, akkor a sejt normál működése felborul. Ezek a sejtek okozhatják a tumorok kialakulását, vagy felgyorsíthatják az öregedés folyamatát is.

Ráncokat, foltokat hozhatnak létre, és súlyosan igénybe vehetik az immunrendszert. Az ellenálló képesség kulcsa tehát, hogy minimálisra csökkentsük a szabad gyökök termelésének szükségességét, vagyis stressz- és méregmentes életet éljünk.

Mit kellene kerülni és mit nem?

  • A stresszt minimálisra kell csökkenteni – az életünkből kivonni nem tudjuk, főként, ha egy nyugati nagyvárosban élünk, például Budapest.
  • A dohányzás és az alkoholfogyasztás is felesleges szabad gyökgenerálási szokás. A szabad gyökök legfőbb forrása az élelmiszerekben az avas vagy a túlhevített olaj és zsír, amelyet csaknem minden sütéssel készített élelmiszerben megtalálunk.
  • Minden többszörösen telítetlen növényi olajat – kivéve a megbízhatóan hidegen sajtolt olajokat – magas hőmérsékletre hevítik feldolgozás közben, ezáltal a szabad gyökök valóságos tárházává válnak.
  • A hidrogénezett növényi olajokat, így a növényi szendvicskrémeket és a margarint is felhevítik, ráadásul a molekuláris szerkezetüket is megváltoztatják az előállítás során, ezek tehát rendkívül megterhelik az immunrendszert.
  • A búza- és az árpafű, a csírák, a sötétzöld színű zöldségek nagy töménységű, természetes antioxidánsok.

Azok számára, akik rendszeresen ki vannak téve a mérgező anyagoknak, vagy gyenge az immunrendszerük, szintén hasznos lehet az antioxidáns-kiegészítés.

Főkép forrása: greatist.com

Hasonló cikkek

© 2022, Egészség Életmód – Légy önmagad legjobb verziója