Léböjt – Minden amit tudnod kell róla

Szerző: Norbert

A léböjt egy olyan táplálkozási módszer, amely egyre népszerűbbé válik az emberek körében, akik egészségük javítása vagy testsúlyuk csökkentése érdekében keresnek hatékony megoldásokat.

Ez a cikk arra koncentrál, hogyan lehet biztonságosan böjtölni, és hogyan lehet elkerülni a potenciális kockázatokat, miközben megtartjuk a léböjt előnyeit. Ismertetjük a fontos tippeket és óvintézkedéseket, amelyek segítenek a böjt sikeres és egészséges végrehajtásában, valamint a léböjt előnyeinek és kihívásainak megértésében.

Bevezetés a léböjt kúra definíciójába és a módszer céljába

A léböjt egy tisztító, energetizáló kúra, melynek egyik jótékony „mellékhatása” a súlyvesztés. A tavaszi nagytakarítás elengedhetetlen része. Hozd formába magad a nyárra.

FONTOS, hogy csak egészséges emberek végezhetik a léböjtöt. Akinek panaszai vannak, semmiképp ne kezdjen bele, forduljon orvoshoz, beszélje meg vele. Ezenkívül várandós és szoptató kismamák, tinédzserek, emésztőszervi és daganatos megbetegedésekben, illetve súlyos depresszióban szenvedők nem alkalmazhatják. Mielőtt elkezdenéd, mindenképp kérd ki háziorvosod véleményét!

A léböjt lényege, hogy a kúra folyamán nem veszel magadhoz szilárd táplálékot, így a tested rákényszerül, hogy a tartalékokat mozgósítsa, aktivizálja öngyógyító képességét és kitisztítsa önmagát.

A kúra folyamán elfogyasztott táplálékok lehetőleg bio gazdaságokból származó, zöldségek, gyümölcsök legyenek. Ez azért fontos, mert a szervezet nem tud megtisztulni, ha a táplálék, amit megeszünk, önmagában is „piszkos”.

Ha nincs lehetőség bio termékekre, akkor saját belátásunk szerint, a lehetőségeinknek megfelelő legtisztább anyagokból készítsük el a napi italainkat.

A zöldségeket és gyümölcsöket préseljük ki (ha nincs présgépünk, akkor a gyümölcscentrifuga is jó lehet) és frissen fogyasszuk. Ne hagyjuk, hogy a lepréselt lé órákat, napokat álljon. Az állni hagyott levekből a vitaminok eloxidálódnak, így nem jutnak be a szervezetbe.

A léböjt alatt 3-4 liter levet mindenképp fogyassz el. A lé lehet víz (szénsavmentes), gyümölcs vagy zöldség lé. A kávé és alkohol nem számít, sőt tiltott szerek! Természetesen a cigaretta is tiltott. És a sütemény is, sőt a cukor önmagában is meg van tiltva.

A léböjt kúra alatt előforduló problémák és megoldásaik

  • Vérnyomás vagy vércukor leesés: Ezt némi könnyű mozgással ki lehet küszöbölni, pl.: 10 perc séta.
  • Szájszag: Citromszelet szopogatása.
  • Lepedék a nyelven: Nem kell megijedni ettől, csak a méregkiválasztás indult meg.
  • Székrekedés: Savanyúkáposztalé fogyasztásával megszűntethető.
  • Hascsikarás: Folyamatos folyadékfogyasztás.
  • Éhség: Ez elég ritka akkor is főleg az első napokban jelentkezik, ilyenkor érdemes gyümölcs és/vagy zöldséglevet fogyasztani.
  • Első napokban levertség tapasztalható, ez szimpla sétával elkerülhető.

Eredmény:

  • Szebb haj
  • Csillogó szem
  • Kitisztult bőr
  • Több energia
  • Testsúlytól függően: 4-8 kg súlyveszteség is előfordulhat.
  • Jobb közérzet.

Javaslatok a léböjt kúra idejére:

  • ne használj kozmetikumokat
  • pihenj sokat
  • gyakran tisztálkodj
  • végezz könnyű mozgásokat

Lássuk mit is kell tenni a léböjt kúrához

1. Felvezető szakasz

  • Első nap: ne egyél húst. Minden más maradhat.
  • Második nap: mostantól nem ehetsz tejtermékeket sem és kenyérféléket sem.
  • Harmadik nap: ettől a naptól kezdve már csak gyümölcsöt és zöldséget ehetsz.

2. Kúra szakasz

A kúra legalább 7 napig tartson, és javasolt maximum 20 napig tartani. Ha ettől szeretnél eltérni, akkor kérj tanácsot egy orvostól. A kúra ideje alatt érdemes hideg/meleg vizes fürdőket venni. A forró fürdő nem javallott.

A zöldségeket ne keverd a gyümölcsökkel. Ez alól a répa és az alma kivétel, ezeket bármivel keverheted. Az alapanyagokat mindig nyersen használd fel, ne főzd vagy süsd meg.

Ha szereted a teát, azt is ihatsz.
Ne igyál boltban kapható zöldség vagy gyümölcs leveket, préseld magad ezeket.

3. Levezető szakasz

FONTOS, hogy ne állj vissza a mértéktelen evésre. Mostantól két maréknyi étel is elég lesz!!! Tényleg két maréknyi.

  • Első nap: mostantól ehetsz szilárd halmazállapotú gyümölcsöket és zöldségeket is.
  • Második nap: ettől a naptól ismét ehetsz tejtermékeket.
  • Harmadik nap: ezzel a nappal vége is a böjtnek. Mindent lehet enni. Természetesen mértékkel!

Fontos tippek és óvintézkedés a biztonságos léböjt kúrához

  1. Kérj tanácsot szakembertől: Mielőtt elkezded a léböjtöt, konzultálj táplálkozási szakemberrel vagy orvossal, hogy megvitassátok az egyéni egészségi állapotod és céljaid alapján legmegfelelőbb léböjtmódszert.
  2. Kezdd lassan: Ha kezdő vagy a léböjt terén, érdemes fokozatosan bevezetni és megszokni a táplálékbevitel korlátozását. Kezdheted például egy rövidebb időszakkal, majd fokozatosan növelheted a léböjt hosszát.
  3. Hidratálás: Nagyon fontos a megfelelő hidratálás a léböjt során. Fogyassz elegendő mennyiségű vizet vagy cukormentes folyadékot, hogy elkerüld a kiszáradást.
  4. Figyelj a tápanyagbevitelre: Amikor nem fogyasztasz táplálékot, fontos, hogy a léböjt idején is megfelelő tápanyagokhoz juss. Koncentrálj a tápanyagokban gazdag, magas rosttartalmú ételekre és italokra a nem böjtölő időszakokban.
  5. Ismerd a határaidat: Figyelj a tested jelzéseire. Ha bármilyen rendellenességet vagy negatív tünetet tapasztalsz, mint például szédülést, hányingert vagy kimerültséget, szakítsd meg a léböjtöt és konzultálj orvossal.
  6. Ne böjtölj hosszabb ideig: Hosszabb távú böjtölés komoly kockázatokkal járhat, például tápanyaghiányhoz és egészségügyi problémákhoz vezethet. Tartsd be a szakemberek által javasolt böjt időtartamokat.
  7. Ne böjtölj bizonyos egészségügyi állapotok esetén: Bizonyos egészségügyi problémák esetén a léböjt nem ajánlott. Ha például terhes vagy, vagy szoptatsz, pajzsmirigyproblémáid vannak vagy egyéb krónikus betegséged van, konzultálj az orvosoddal, mielőtt nekilátnál a léböjtnek.
  8. Léböjt felkészülés: Fontos, hogy a léböjt előtt és után is felkészülj és óvatosan térj vissza a normális táplálkozáshoz. Használj könnyen emészthető ételeket a böjt befejezése után, és figyeld, hogyan reagál rá a tested.

Ezek a tippek és óvintézkedések segítenek biztonságosan böjtölni és minimalizálni a potenciális kockázatokat. Mindig fontos az egyéni egészségi állapot és szükségletek figyelembevétele, ezért konzultálj szakemberrel, mielőtt bármilyen jelentős táplálkozási változtatást bevezetnél.

Főkép forrása: eatthis.com

Hasonló cikkek

© 2023, Egészség Életmód – Légy önmagad legjobb verziója